Thursday 2 April 2020

ilmu dapat dari Bonda

Dua malam lepas, selesai dinner dengan para Influencers, kami ke rumah bonda. Kami duduk di rumah bonda Prof Muhaya sampai jam 2.30 pagi. 

Macam-macam ilmu dapat dari Bonda. Setiap kali jumpa tak pernah balik tangan kosong, mesti bawak balik ilmu baru. Rasa rugi kalau tak kongsikan. 

Ini antara perkara yang saya dapat malam tu,

1. JAGA KELUARGA TERDEKAT: 

Bonda kata, kita ni takkan berjaya atau belum berjaya selagi mana keluarga terdekat kita gembira dan bahagia. Selagi mereka belum bahagia, kita tak berjaya. Tak kira sebanyak mana pun harta kita. Masih orang gagal. 

Until your closest family members are happy with you, you are not yet successful. 

2. 3 HIDUP :

Bonda kata, kita ni ada 3 hidup. Kita punya secret life, private life and public life. Bonda buat circle ⭕️. Secret life tu circle paling kecil di dalam, secret life besar sikit, paling luar ialah public life. 

Bonda kata, secret life ialah kita dengan Allah. Waktu kita sorang-sorang. Takde orang melainkan kita dengan Allah. Private life ialah kita dengan keluarga. Orang luar tak tahu melainkan keluarga kita sahaja. 

Public life ialah apa yang kita tunjuk pada dunia. Di fb, ig dan media social kita yang lain. Kena selesaikan bagi cantik secret & private life dulu baru public life akan cantik. 

Ramai orang tak bahagia sebab secret & private life tak selari dengan public life. Tunjuk di media social macam-macam, Tapi sebenarnya di dalam dia kosong. Keluarga tak settle, dengan Allah lagi tak settle. Gelisah hidup gini. 

3. 3 SOALAN :

Setiap pagi celik mata, tanya soalan ni pada diri. 

What i want to experience? 
How i want to grow? 
How can I contribute? 

3 soalan ni akan bagi sense of purpose pada kita untuk jalani hidup seharian sampai ke malam. Kebanyakkan kita tak sempat hidup dan bazirkan setiap hari kita di biarkan berlalu tanpa sense of purpose. That’s a sad way to live. 

4. FLOW IN HARMONY : 

Bonda kata hidup ni kena harmony between two things. Vision for the future & happy for the now.

Ramai orang terlalu focus pada vision for future but not happy for now, hasil dia anxiety, stress and struggles. 

Kalau no vision for future, not happy for now, hasil dia depressed. 

Kalau too much happy for now and no vision for future dia jadi lepak without any vision. 

Sweet spot dia ialah something di panggil FLOW STATE. Flow in Harmony between vision for future and happy for the now. 

5. AYAH SIBUK :

Yang terakhir saya nak share ialah, bonda pesan. Jangan pernah sekali pun cakap pada anak, ayah sibuk. I’m busy, pergi main kat lain. 

What you are telling them unconsciously is that you are not important. Benda tu lekat dalam subconscious beliefs system mereka. Sampai ke besar diorang akan rasa tak penting. 

Saya ingat lagi waktu di PD, saya dan ustaz Hakim duk tengah rancak berbincang isu besar. Tiba-tiba Luqman datang pada saya dan Umar datang pada Ustaz. Kami masing-masing terus berhenti cakap dan pusing cakap dengan anak masing-masing seolah olah kitorang tak kenal each other.

Dah lepas 2,3 minit layan budak-budak ni, diorang pun sambung main, kami sambung meeting balik. Lepas tu baru kita realise betapa kami berdua appreciate anak sampai kan boleh berhenti bincang begitu saja. 

So, next time bila anak datang nak cakap something, never say i’m busy. Tinggal kejap what ever yang kita tengah buat tu. Go down to their level, eye contact, listen to them. Make them feels important, show them respect. That’s how you show an example of a respected person. 

Itu saja lah yang sempat share pagi ni. Banyak lagi dalam nota saya. InsyaAllah nanti saya kongsikan lagi ya.

Dapat sesuatu?
Save nota ni buat panduan. #Share #UpgradeDiri2020

         -Afnan Rosli-
Love, Peace, Happiness

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...