Saturday 28 September 2019

Sebab subconscious mind tak tahu apa yang kita nak dan kita tak nak, dia hanya attract apa yang kita focuskan

Sesuatu yang menarik saya nak cerita. Beberapa tahun lepas saya ada bawa balik seekor anak kucing, ibu dia mati, so, dia follow saya balik ke rumah waktu jogging.

Dari hari tu memang setiap hari kitorang beri makan pada kucing ni. Dari dia baby sampai dia besar. Tapi, kucing ni, kau faham-faham jela. Kita ajak dia sekor je makan. Satgi dia pi blast mesej kat group wasap group Telegram dia.

Dia panggil habis semua sedara mara jiran tetangga dia cakap ada kenduri, makan free kat rumah ni. Jadi, kat rumah tu dah jadi macam rumah tumpangan kucing dah. Dari seekor dah jadi berekor-ekor dah.

Sepanjang beberapa tahun ni, diorang dah beranak pinak sampai cucu-cicit dah. Saya pun dah tak tahu mana satu mak, mana satu bapak, yang mana kahwin dengan yang mana, yang mana curang. Banyak sangat. Haih 😪.

Mak saya pulak dia jenis tak berapa suka binatang berbulu ni. Dia geli. Ayah saya jenis kesian. Suruh bagi makan.

Tapi lately perangai kucing ni makin menjadi-jadi. Hari-hari diorang akan berak dan kencing depan pintu. Pastu kencing atas kasut-kasut, selipar-selipar yang ada depan pintu.

Bau dia takyah cakap. Setiap pagi dia nak gi office je, buka pintu mesti bau hancing yang amat teruk. Bau macam tandas awam yang takde flush berminggu-minggu. Buka pintu pun dah rasa macam nak termuntah dah.

Saya balik rumah mak saya baru ni, tengok dia pasang macam duri-duri tu depan pintu rumah. Eh, kucing tu selambe je berak & kencing macam takde pape.

Then saya cakap kat mak saya. Gini ma, mama rileks je. Bertenang, jangan serabut dengan dia kencing. Lagi kita serabut, lagi kita sakit hati, lagi banyak dia berak & kencing.

Sebab subconscious mind tak tahu apa yang kita nak dan kita tak nak, dia hanya attract apa yang kita focuskan. Bila kita duk serabut, marah, geram dengan kucing tu kencing & berak. Itu lah focus kita. Kencing dan berak. Maka itu lah yang kita sedang attract. Kita sedang tarik. Lagi banyak dia datang.

Tahu tak, bila ubah focus je. Harini clear terus. Lapang dada rasa. Takde langsung kencing, takde berak, bau pun takde, buka pintu tu rasa macam legaaaa sangat.

Saya tanya mak saya tadi waktu berbuka. Macamana rasa buka pintu pagi ni? Mak saya siap cakap, rasa macam nak sujud syukur depan pintu. Itu lah betapa lega nya hati beliau.

Hahahaha, benda simple je kan?

Kita pun dalam hidup ni banyak silap focus. Banyak kita focus pada benda yang kita taknak. Antara emosi yang salah focus kita ialah fear. Ketakutan.

Saya selalu sebut. Ketakutan juga ialah satu bentuk doa. Tetapi doa perkara yang kita taknak berlaku. Cuma nya sebab kita focus pada takut itu. Itu lah exactly apa yang akan berlaku. Kerana itu lah focus kita.

Ingat. Worrying is a form of prayers for the things you don’t want.

Harap anda Belajar sesuatu dari kisah ini.
Ubah focus anda, ubah nasib anda.

Nite.

          -Afnan Rosli-
Exclusive Calligraphy Artist

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...