Saturday 28 September 2019

NIKMAT SESAAT SENGSARA 10 TAHUN

NIKMAT SESAAT SENGSARA 10 TAHUN

Satu hari lepas solat Maghrib, tengah duk wirid saya terpandang ada satu sosok tubuh yang lemah berjalan pergi jumpa imam. Dia seolah2 bercakap sesuatu yang sangat penting.

Kemudian imam tunjuk pada seorang pakcik yang sedang solat. Pemuda ni pun tunggu pakcik ni solat sampai habis. Kemudian dia dekati pakcik ni sambil nangis teresak2 bercerita. Saya duk perati dari jauh. Tak pasti apa yang di cerita nya.

Tak lama lepas tu dia keluar dengan muka sedih dan hampa. Saya duk fikir dua tiga kali, nak pergi tanya ke nak baca Quran. Last2 saya bangun cari lelaki ni tadi. Tapi tak jumpa. Pusing punya pusing, rupanya dia sedang duduk belakang pintu masjid, sedang Menangis.

Saya bagi salam, then tanya, abang macam ada masalah jee. Kenapa ni? Dia pun cerita lah, dia ni ada HIV dan Cancer Kulit. Sekarang tengah sakit ni, ubat pun dah seminggu habis. Nak kena balik Johor jumpa Doctor sana, sebab appointment sana.

Saya cakap macamni lah, abang tunggu sini, saya ambil kereta saya hantar pergi stesen Bas. Masa nak naik kereta dia cakap takpela dik, duit pun saya takde ni, biar saya mintak sedekah sini dulu. Ada duit saya balik.

Saya cakap naik jela bang, dalam kereta kita sembang. Waktu tu hujan lebat, abang ni pun menggigil kesejukan, sebab dia jalan kaki dari PJ ke Bangsar redah Hujan. Jauh tu. Dia pun nampak tak selesa duduk dalam kereta saya, segan agaknya dengan basah2, badan dah berbau nanah sebab cancer kulit dia. Satu kereta berbau.

Tengah drive tu saya tanya lah macamna boleh jadi macamni? So abang ni pun buka lah story.

Abang ni masa muda macam2 dosa abang buat, Arak, Zina, Derhaka pada Mak.

Abang ni kerja jadi Guard dekat satu rumah Dato’ ni. Then abang berkenan pada Maid Indonesia kat rumah tu. Maid tu cakap dia single. So, couple lah. Dah couple, terlanjur laaah. Rupa2 nya, maid ni dah kahwen, dah ada anak pun.

Suami dia dekat Indonesia pulak main dengan perempuan lain. Jadi dia terkena HIV, abang ni pun kena HIV. Macamtu lah permulaan nya. Sejak dari tu, hidup jadi huru hara abang ni cakap.

Yang boleh dia jalan kaki dari PJ ke Bangsar rupanya sebab kerja tapi majikan tipu tak bayar gaji. Sebab tu lah ubat dia dah habis seminggu dia masih tunggu di KL. Tunggu gaji. Tapi gaji tak dapat.

Pesan abang ni, masa muda, Mak Ayah jaga elok2, jangan Derhaka. Derhaka je, memang macam2 bala Allah hantar. Hidup takkan tenang.

Sekarang apa bala yang abang takde? Sakit, Miskin, kena Hina. Semua Allah bagi selonggok.

Saya dapat rasa penyesalan dan penderitaan dalam mata abang ni yang berkaca2 tu.

Kawan, kita semua ada Dosa, kita semua Buat Dosa. Sebaik2 Pendosa adalah mereka yang BERTAUBAT!

Apa saja Dosa kita, kita simpan, rahsia kita dengan Allah. Malam2 bangun lah BERTAUBAT, MINTAK AMPUN.

Sebelum Allah datangkan Bala Bertimpa2.
Sesungguh nya Allah MAHA PENGAMPUN dan Cintakan orang2 yang Mintak ampun pada Nya.

*Saya dah minta izin untuk kongsikan cerita beliau pada kawan2. Beliau cakap kongsikanlah, jangan bagi siapa2 pun rasa apa yang saya rasa. Nikmat sesaat merana berpuluh tahun.

           -Afnan Rosli-
Exclusive Calligraphy Artist

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...