Saturday 28 September 2019

Rahsia hidup ini terletak sekeliling kita

Rahsia hidup ini terletak sekeliling kita. Kalau kita ambil masa untuk perhatikan, renung dan fikir secara telus. Pasti kita jumpa.

Selalu orang tanya, macamana Afnan boleh dapat semua ni?

I don’t know. Since saya tak perlu kerja, dan saya dah bertahun tak kerja, i’m enjoying life by doing what i love. So, i have soo much freedom and plenty of time to think, ponder and study this whole creations.

Dan bila saya banyak masa untuk berfikir, untuk merenung alam. Then baru saya nampak bigger picture. How this universe really works. Macamana seluruh ciptaan saling berkait. Tak ada satu pun makluk yang tak terkait. We are all one.

Tapi most people. Kebanyakkan manusia harini tak sempat nak buat begitu. Kita terlalu sibuk surviving. Kita battling for survival. Kita terkejar kejar untuk sekadar hidup sampai kita lemas tak jumpa jalan. Hilang punca, sesat. Sampai tak nampak dah all the great things about life.

I’m soo happy, grateful & thankful for my freedom. Because i have plenty of time to think. To ponder, to study, and to feel the Greatness of God.

Sebab itu lah saya sungguh-sungguh sangat suruh orang bertenang. Keluarkan orang dari Survival mode. Bahagia kan orang. Kerana hanya pada keadaan ini saja kita mampu berfikir, mampu merenung dan mampu merasai besar nya Kuasa Allah yang ada dalam seluruh penciptaan langit dan bumi.

Cuba tengok hidup kita. Kita banyak terkejar sana sini. Bangun pagi, kalut-kalut, kerja-kerja, tau-tau dah malam. Esok ulang lagi benda yang sama. Tau-tau dah setahun berlalu. Sedar tak sedar dah 5 tahun berlalu.

Berapa lama lagi kita nak hidup begitu? Sampai tak sempat langsung untuk duduk rileks malam-malam, tarik nafas, senyum. Pandang langit, menangiss. Dalam hati ucap. Ya Allah.

رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

“Wahai Tuhan kami, tidaklah Egkau jadikan benda-benda ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau. Maka peliharalah kami dari azab api neraka.”

Nikmat hidup bebas ni luarbiasa tuan puan. Trust me. Freedom is true wealth. Bertenang lah.

-Afnan Rosli-
Be Happy 💖

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...