Wednesday 14 August 2019

Cara untuk Increase Vibrations 7/11 - Selfmastery

Mind Body Soul

ALIGNMENT 3 DIMENSI DIRI UNTUK CAPAI MATLAMAT
1. Kita wujud di 3 Dimensi berbeza pada waktu yang sama. FIZIKAL, MENTAL, SPIRITUAL.
2. Dua dari dimensi itu, bukan diri kita. Hanya satu sebenarnya diri kita. Dimensi physical, bukan diri kita, dimensi mental pun bukan diri kita.
3. Secara asasnya kita kena faham, bahawa Kita ni roh yang ada jasad, bukan jasad yang ada roh. Dalil, bila mati, jasad lupus, roh masih kekal.
4. Mental is just an accumulation of the past experience, yang kita gather.While physical is just an accumulation of the things we eat.
Mental kita hanyalah pengumpulan pengalaman, perasaan dan memories sejak kita kecil hingga harini. Itu yang membentuk mental kita. Manakala Physical pula hanya pengumpulan makanan yang kita makan dari kita lahir hingga hari ini. Itu yang membentuk jasad Fizikal kita.
5. Things that we accumulate, can be ours, but cannot be us. Semua benda yang kita kumpul, boleh jadi milik kita, tapi takkan jadi diri kita.
Sebagai contoh, Pernah ke kita kata kereta tu saya? Tak pernah kan? Saya kata kereta tu saya punya. Sebab kereta tu kepunyaan saya, tapi bukan diri saya.
Kita kata baju tu saya punya, kita tak kata baju ini diri saya. Sebab baju bukan diri kita, baju tu benda yang kita kumpul, possessions kita.
7. Yang hanya diri kita ialah Roh. Sebab jasad atau Fizikal, serta mental hanya pakaian kita untuk wujud di Dimensi Reality ni.
8. Untuk mencapai sesuatu impian atau matlamat. Tugas pertama kita ialah perkuatkan Dimensi Spiritual. Harini kita otak kuat, badan kuat, tapi spirituality kita lapar, kurus, lemah. Padahal itu sebenar benar diri kita. Yang dua lagi cuma benda yang kita kumpul.
9. Bayangkan ibarat sebuah kereta sports. Kereta tu physical kita, engine kereta tu mental kita. Dua-dua power gile. Tapi driver tu which is spiritual kita. Driver tu mengantuk, lemah, mabuk, nak celik mata pun tak larat. Agak2 sampai tak destinations? Kemungkin untuk eksident tinggi kan? Kalau tak eksident jatuh gaung pun, mungkin dia akan drive sampai ke destinasi lain, betul?
10. Tugas kita ialah untuk Alignkan 3 dimension ni pada satu arah yang sama. Kalau physical kita nak rumah bungalow harga RM5Millions, otak kita mental kita start analise, duit ko sekian sekian je, Family ko takpernah ada yang duk rumah macamni. Not posible, not posible, not posible.
At one level kita nak menarik benda tu, at another level kita menolak benda tu. ibarat macam kita bawa kereta satu kaki tekan minyak, lagi satu kaki tekan brake, pastu angkat pulak handbrake.
Agak2 berjalan tak kereta? Sudah pasti tak!
11. Contoh anda nak suami yang bahagia, yang penyayang, yang romantic. Otak anda nak semua tu, tapi hati duk rasa suami curang, suami ade orang lain, duk risau perempuan sondol suami.
Pasti Spiritual pun ragu-ragu. At one level anda nak Bahagia, at another level anda menolak Bahagia. Macamana nak dapat?
12. Dia ibarat kereta kita yang kita kena selalu buat alignments. Bagi semua tayar menghala ke arah yang sama. Kalau satu tayar ke kiri, lagi satu tayar ke kanan, lagi satu tayar melintang terus. Hebat Macamana pun kereta tu. Tetap akan jadi off balance.
Sebab tu lah hidup kita off Balance. Jadi huru hara. Kita tak selari Fizikal, Mental dan Spiritual.
13. Jadi. Kenal pasti kekuatan 3 dimensi kita ni, jelaskan matlamat, selari kan 3 Dimensi kita pada matlamat yang sama.
Nak kaya, physically kena bergerak bekerja bercakap macam orang kaya. Mental kena fikir mcm orang kaya, Spiritual kena jadi macam orang kaya.
Faham? Belajar sesuatu?
#Share sebagai rujukan, nanti kita kupas lebih mendalam.
Jemput Follow  Afnan Rosli. Saya menulis tentang Motivasi & Pembangunan Diri setiap hari.
          -Afnan Rosli-
Exclusive Calligraphy Artist

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...