Thursday 15 August 2019

Neuro pathway

1. Dalam otak kita terdapat puluhan Billions cabang neurons yang berhubung antara satu sama lain. Nuero connections ni di panggil neuro pathways, seumpama cable-cable electricity, sentiasa membawa signal. Baca status saya pasal brain ni👇🏻

https://www.facebook.com/100003997391076/posts/1380293842113849?sfns=mo

2. Neuro pathway ini umpama program dalam otak kita. Ia menentukan bagaimana kita bertindak terhadap sesuatu keadaan. Kalau jumpa ancaman, connections mana otak nak pakai, kalau terima pujian pulak, connections mana yang nak di pakai.

3. Setiap benda baru kita belajar, informations baru yang kita terima, skill baru yang kita practice, connections baru akan terbentuk. Semakin kita kerap ulang, ulang, ulang ilmu tu, skill tu dan informations tu, semakin kuat dan tebal connections tu berlaku.

4. Eventually connections ni akan membentuk Habits dan Personality kita. Habits kita yang akan membentuk nasib kita, apa yang kita kenali sebagai Reality sekarang ni. Apa yang anda ada, hidup yang anda jalani, quality hidup anda sekarang, hubungan anda dengan orang sekeliling semua nya hasil dari habits dan personality anda.

5. Your personality is your personal reality. Based on research, Kita memikirkan 60,000 ke 70,000 thoughts sehari. Dan 95-99% dari nya ialah thoughts yang sama dan berulang dari thought yang kita fikirkan pada hari-hari sebelumnya.

6. Thoughts yang sama, menggunakan neuro pathways yang sama. Penggunaan neuro pathways yang sama akan menguatkan connections tersebut. Menjadikan habits kita makin sebati dalam diri, makin susah nak ubah.

7. Sebab tu, kalau gaduh dengan pasangan, anda perhati betul-betul. Mesti the same cycle je akan berlaku. Kalau laki yang jenis start moto lari, setiap kali gaduh dia akan lari, kalau jenis maki hamun, setiap kali gaduh, dia akan maki hamun. Kalau jenis pukul, setiap kali gaduh dia akan pukul.

8. Sebab the same programming yang di gunakan over and over and over again. Begitu juga lah dengan semua situasi dalam hidup, samaada dalam menghadapi cabaran, dugaan, menerima anugerah, nikmat dan sebagainya. Kita akan ulang, ulang pakai neuro pathways yang sama.

9. Kalau 95-99% of thoughts yang kita fikir setiap hari adalah thoughts yang sama seperti hari sebelum. Maka, sama thoughts creats the same Emotions, same emotions creates the same actions. Same actions will eventually creates the same Results.

10. Ini menjelaskan Kenapa Kebanyakkan orang menghadapi hidup yang sama, bertahun tahun, tanpa ada sebarang perubahan, sebarang peningkatan dan sebarang pembaharuan. Trap in the rat race. Umpama tikus berlari dalam roda. Lari makin laju, makin penat, tapi tetap kekal di tempat sama. Tidak berganjak walau seinci.

11. Jadi bagaimana nak reprogram otak ni untuk membentuk habits yang baru, pathways yang baru, Personality yang baru? Ada teknik nya, ada ilmu nya, ada rituals nya. InsyaAllah saya kongsikan dalam #Metamorphosis chapter1: #REBORN.

Belajar sesuatu?

#Share Moga Bermanfaat.

Jemput Follow 👉🏻Afnan Rosli. Saya menulis tentang Motivasi dan Pembangunan Diri setiap hari.

           -Afnan Rosli-
Exclusive Calligraphy Artist

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...