Thursday 15 August 2019

Belajar untuk kawal minda, kawal process thoughts secara sedar

1. Kita dah Belajar dalam post saya sebelum ni, yang fikiran menghasilkan emosi, emosi menghasilkan, tindakan, dan tindakan menghasilkan keputusan. (Hidup kita harini)

Thoughts—>Emotions—>Actions—>Results

2. Dalam post ni 👉🏻( https://www.facebook.com/100003997391076/posts/1398800873596479?sfns=mo )

saya explain tentang neuro pathways dan thoughts. Sehari kita produce 60,000-80,000 thoughts. Dan lebih 90% thoughts yang kita produce itu adalah yang sama dengan hari sebelum nya.

3. Fikiran yang sama, hasilkan emosi yang sama, akan hasilkan tindakan yang sama dan hasilkan keputusan yang sama.

4. Jadi bila kita berdoa pada Allah, nak something new dalam hidup kita, nak ada perubahan, nak ada peningkatan, nak ada pertambahan dan sebagainya. Semua ini hanya boleh terjadi dengan berubah nya thoughts kita.

5. Kerana thoughts atau fikiran berbeza akan hasilkan emosi, tindakan dan seterusnya keputusan berbeza. Betul? Faham setakat ni?

6. Manusia ni, fikiran dia hanya boleh berubah dalam dua keadaan. Inspiration atau desperation. Terinspirasi, atau terdesak.

7. Hanya segelintir sahaja manusia yang merubah cara fikir dan brain structure, neuro pathways mereka dengan cara inspirations. Majority manusia berubah kerana desperation.

8. Jadi bila Kita doa pada Allah mintak sesuatu yang baru. Allah turun kan ujian, dugaan, tragedi dan cabaran. Supaya kita duduk dalam desperation, then baru kita terpaksa ubah cara fikir.

9. Lagi besar hajat yang kita minta, lagi kuat ujiannya. Kerana, lebih banyak perubahan dan penambahbaikan yang perlu ada dalam thought process kita tu yang Allah nak suruh kita buat.  Sebab tu ramai orang, yang berjaya. Kalau kita tanya. Pasti mereka berjaya lepas melalui ujian hebat.

10. Sebenarnya ujian itu ialah process perubahan dari cara fikir yang lama, kepada cara fikir yang baru. Sebenarnya semua ujian ialah Allah sedang jawab doa kita. Cuma kita tak faham begitu.

11. So, anda pilih, nak berubah dengan Inspiration, atau Desperation. Kalau melalui inspiration tak perlu lalui ujian berat. Kerana anda yang ubah sendiri melalui kesedaran.

Belajar untuk kawal minda, kawal process thoughts secara sedar. Dalam #Metamorphosis kita belajar ubah melalui inspiration.

Belajar sesuatu?

#Share Moga Bermanfaat.

Jemput Follow 👉🏻Afnan Rosli. Saya menulis tentang Motivasi dan Pembangunan Diri setiap hari.

          -Afnan Rosli-
Exclusive Calligraphy Artist

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...