Thursday 15 August 2019

Compassionate Listening

Pagi ni saya nak share sesuatu yang sangat powerful. Kalau semua orang buat, dunia boleh jadi aman. Perang boleh tamat, rumahtangga boleh bahagia, kesakitan dan kesempitan boleh jadi lapang.

Benda ni di panggil Compassionate Listening.

Apa tu compassionate listening?

Nanti saya explains. Tapi sebelum tu saya nak cerita kenapa saya decide untuk share benda besar ni? Sebab raya ni ramai sangat nak jumpa saya, dan masing-masing membawa burden, sufferings dan problems masing-masing.

Dan apa yang menakjubkan bagi saya ialah, just by being there, tanpa buat apa-apa, tanpa bagi strategy pelik-pelik, tanpa bagi petua, tanpa bagi anything. Their problems seems to resolved macamtu je. Mostly report lepas cerita je, terus hilang masalah. Terus rasa lapang dada, terus rasa tenang.

Amazing kan? Just by sit still. Duduk saja sebelah orang. Orang yang terseksa bertahun tahun boleh rasa lega. Boleh mula rasa happy dan bahagia. Macamana tu?

Here’s the thing. Compassionate Listening ni ialah bila kita duduk, dan listen closely pada apa yang orang tu nak cakap. Dengar sahaja without any judgement whether this is good or bad. Just listen compassionately. Anda dengan dengan 100% perhatian anda tumpukan pada orang yang bercerita dan dengar dengan penuh kasih sayang.

Tak perlu bagi nasihat, tak perlu bagi pendapat. Just listen.

Tahu tak apa yang akan jadi?

Immediately orang yang bercerita tadi akan rasa macam ada satu batu besar, beban besar dah diangkat dari dada dia. Immediately dia akan rasa lapang dan tenang. Tak percaya cuba lah sendiri.

Benda ni semua orang boleh practice. Dalam rumah tangga, dalam business, di pejabat, dengan anak murid dan sebagainya.

The problem with the world today is, kita mendengar bukan untuk memahami. Kita mendengar untuk balas balik, bidas balik dan untuk menjawab apa yang pihak lagi satu cakap. Ini di ajar dalam system academic kita. We listen not to understand but to prove whose right and whose wrong. These practice are ego based. Nak memang, nak jadi orang yang betul. Itu semua ego based.

Event di dalam agama harini pun begitu. Para cerdik pandai kita dah hilang kasih sayang. Berdebat, mendengar bukan untuk cari penyelesaian, tapi untuk buktikan siapa betul. This is ego. When you listen, you listen to understand. Then baru you voice out your opinion. This is compassion.

Practice Compassionate Listening dalam kita beraya ni. Bila orang cerita masalah mereka, cerita kesusahan mereka, tak perlu kita buka cerita kehebatan kita, best nya hidup kita. Itu ego based. Just listen Compassionately.

Dalam rumah tangga, bila isteri cerita stress dia, serabut dia, you just listen. Tak perlu buka cerita best nya hari kita. Send Compassion to her. Bila anak bercerita pada kita, dengar betul-betul.

Listen to everything that they have to say. Compassionate Listening ni macam kita dengar budak kecik bercerita. Often time mereka akan bercerita dengan penuh emosi. Kita bagi penuh perhatian, kita listen very carefully dengan kasih sayang.

Benda ni kalau politicians semua buat, pasti Negara jadi Maju, dunia jadi Aman. Harini kita lihat, sidang parliaments dah jadi macam Zoo. Pening kepala Speaker. Sebab masing-masing tak reti untuk mendengar. Masing-masing bercakap untuk buktikan mereka betul. We listen not to understand. Semua orang penuh dengan Ego, tiada kasih sayang di dada.

Ni yang Nabi practice. Bila Nabi bercakap dengan orang, Nabi tak sekadar palingkan muka. Nabi pusing seluruh tubuh menghadap orang yang sedang bercakap. Nabi pandang muka, Nabi bagi orang cakap sampai habis. Ini ajaran Nabi.

Practice kan dalam keluarga anda. Mula dengan letak phone dalam poket bila orang bercakap dengan kita. Listen to what they have to say. Be present. Because all the magic, all the wonders only exist in the present moment.

Belajar sesuatu?

#Share Moga Bermanfaat.

Jemput Follow 👉🏻Afnan Rosli. Saya menulis tentang motivasi dan pembangunan diri setiap hari.

            -Afnan Rosli-
Exclusive Calligraphy Artist

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...