Thursday 15 August 2019

Cara untuk having a life Rich of Experience:

Lately saya banyak bercerita tentang living a life rich of experience, memories and emotions kan. Yes, terlalu ramai manusia hidup, repeating the same experience berpuluh puluh tahun. Hinggakan setiap hari mereka terasa sama.

Bangun pagi, eh, sedar-sedar dah malam. Masuk January, sedar-sedar dah December. Setahun rasa macam sehari je. Sebab Experience yang di alami itu berulang. Nothing special in their days.

Ini antara cara untuk having a life Rich of Experience:

1. TRY NEW THINGS:

- Sentiasa cuba benda baru. Pergi bungee jumping, pergi terjun dari kapal terbang, pergi parasailing, pergi hiking, anything. Try new things.

Cuba bidang baru, masuk industry baru. Kenapa ada orang macam Sir Richard Branson yang ada lebih 400 Company, cuba bidang berlainan, tapi masih enjoy life gila-gila punya enjoy. Tapi ada orang, hanya kerja satu kerja, 8-5, tapi masih lagi tak sempat enjoy life. Manusia boleh pergi sampai tahap tu. Cuma kita nak, ke taknak.

2. RELATIONSHIPS:

- Build relationships, bina hubungan dengan orang sekeliling, jumpa orang baru setiap hari. Go deep.

Create happy memories dengan orang tersayang, Family, pasangan, anak-anak. Relationships antara benda paling besar boleh buat kita kaya dengan Experience.

3. TRAVEL:

- Pergi ke tempat baru, cuba makanan baru, kenal budaya baru. Pergi ke tempat yang kita tak familiar. Beza tau, travelers dengan tourists.

Jadi lah travelers. Anda akan explore lebih banyak benda, anda akan create lebih banyak memories dan anda akan alami lebih banyak Experience.

4. LEARN:

- Status saya sebelum ni banyak tekan kan tentang self development. Yes! Setiap hari wajib ada benda baru anda belajar, wajib ada knowledge baru yang anda tambah, wajib ada skills baru yang anda pandai.

Learning experience is the experience yang akan buatkan anda kaya raya.

5. GIVING IMPACT:

- Lastly, memberi impak pada hidup orang lain. Itu suatu pengalaman yang anda kongsikan dengan orang lain. Spend time duduk dengan orang, dengar cerita mereka, go deep.

Saya memberi impak dengan sharing knowledge, Coaching, beri seminars, menulis buku dan sebagainya. Dan pengalaman melihat orang berubah hidup asbab kerja kita. Itu suatu yang amat manis.

Semalam saya bawa the whole family dinner dekat Flora Terrace. Alah, tempat Che’ Ta sambut Birthday anak tu.

This is one of my ways to create Memories, Experience, Relationships, and Giving Impact.

Sentiasa buat apa yang membuatkan anda Happy, dan orang sekeliling anda happy.

Belajar sesuatu?

#Share Moga Bermanfaat.

Jemput Follow 👉🏻Afnan Rosli. Saya menulis tentang Motivasi dan Pembangunan Diri setiap hari.

          -Afnan Rosli-
Exclusive Calligraphy Artist

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...