Thursday 15 August 2019

Core teachings in Metamorphosis

Antara core teachings in Metamorphosis ialah saya nak bawa kesedaran pada manusia yang kita ni ialah a Spiritual being having a temporary fizikal experience.

This is the truth. Kita terlalu terikat dengan fizikal kita, hingga kita rasa mind & body ni ialah kita. Mind & body bukan diri kita, ia hanya alat yang kita guna untuk wujud di dimensi fizikal ni.

Body kita terdiri dari 37.2 Trillion cells. Dan setiap cells ni bernyawa, mereka ada hidup mereka sendiri just like us. Mereka ada ecosystem mereka sendiri.

So sebenarnya body kita ni bukan one single organism. Body kita is a community of trillions of cells & trillions of micro organism seperti bacteria, viruses, fungi dll.

Sama seperti bumi terbentuk oleh berbillion penduduk bumi dan jutaan species hidupan yang melata dan terbang di bumi, maka terbentuk satu ecosystem bumi. Body kita pun begitu. Our body is just a containment of these various species of living creatures.

Sebab tu Allah sebut akhirat nanti tangan akan Testifies (jadi saksi) dan bercakap tentang kita, kaki akan testifies, mata, hidung telinga everything akan jadi saksi dan bercakap. Kenapa? Sebab each one of these are not us. Setiap organ kita hidup.

Now you see the bigger picture? Faham yang anda adalah Roh. Higher from dimensions, Duduk dalam a very complex & sophisticated body.

Bila faham dan nampak bigger picture begitu baru ego kita akan mula turun. Sebab anda mula see the truth. Selama ni kita duk rasa ni adalah aku. Body ni adalah aku.

Ego kita active. Kita mula letak identifications. Aku Melayu, aku boss, aku suami, aku senior, aku, aku, aku, aku.... ini semua ego.

Bila ego active, mind & body berkuasa. Ibarat kita bawa kenderaan. Kita ni pemandu (Kita sebagai roh) kenderaan itu ialah mind & body.

Tapi instead of kita yang bawa kereta tu, kita yang kawal kereta tu. Di sebabkan ego active, the other way happens. Kereta yang bawa kita, agak-agak Macamana keadaan bila pemandu takde kawalan pada kereta tu? Pasti kereta akan meluncur kesana sini tanpa arah, mungkin crash sana sini langgar saja apa yang di depan betul?

Itu lah yang jadi suami terus naik tangan, pukul bini sana sini, boss maki hamun pekerja, perang, tikam belakang, khianat semua ni terjadi sebab kita tak dapat control kenderaan kita. Kenderaan yang kawal kita. Kita sebagai souls jadi powerless.

Ramadhan ni mula practice self mastery. Take control of your mind & body. Ini kenderaan kita di bumi.

Our intellect has taken us far in life. But it will take us no further.

Surrender to higher power (Allah).
Silence your ego & your power will rise.

Dapat sesuatu?

#Share Moga Bermanfaat.

Jemput Follow 👉🏻Afnan Rosli. Saya menulis tentang Motivasi dan Pembangunan Diri setiap hari.

           -Afnan Rosli-
Exclusive Calligraphy Artist

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...