Thursday 15 August 2019

5 TIP UNTUK HARI LEBIH BERJAYA

5 TIP UNTUK HARI LEBIH BERJAYA

1. MULAKAN DENGAN KEJAYAAN KECIL

Kita nak hari kita di mulakan dengan Kejayaan kecil demi kejayaan kecil. Dan setiap Kejayaan tu anda kena FEEL rasa proud dan accomplishment dia.

Baru anda akan dapat duduk dalam Satu state yang di panggil FLOW. Di mana satu Kejayaan bawa kepada Kejayaan yang lain, bawa pada yang lain yang lebih besar.

Antara Kejayaan kecil anda boleh buat ialah Bangun awal (Tahajjud), Kemas tempat tidur, Pergi Masjid, Baca Quran, Sedekah Subuh.

☝🏻sebab kalau perasan orang2 yang mampu buat ni waktu pagi, hidup dia lain macam. Macam smooth je. Sebab dia dalam FLOW!

2. MINUM AIR

Otak kita terdiri dari 73% Air. Waktu kita tidur kita sedang dehydrate. So, in order untuk Otak kita berfungsi dengan Baik, anda perlu minum air sebaik saja bangun tidur. Pasti kan ada air kosong dekat sebelah katil anda.

Bila otak boleh berfungsi secara optimum, hari anda juga bakal menjadi optimum. Sebab semua keputusan anda di process oleh otak.

3. BREATHING

Ramai kita tak bernafas dengan betul. Kita tak menggunakan Full capacity of our lungs. Pernafasan yang betul akan buat kita lebih tenang.

Bila kita tenang baru kita buat keputusan yang betul sepanjang hari. Orang Tenang Sentiasa Menang.

*Untuk belajar cara bernafas dengan betul boleh cari di utube tajuk Square Breathing by Eric Ho

4. BERSYUKUR

Orang putih panggil count your blessings. Pejam mata, fikir satu2 nikmat yang anda ada harini, Syukuri setiap satu. Anda syukur masih hidup, syukur anak2, ibu bapa anda masih hidup, syukur ada rumah ada kereta, syukur setiap anggota badan anda sihat, syukur ada makanan.

Setiap benda yang anda ada anda ucap terima kasih Ya Allah. Datangkan Feels dalam hati tu. rasai aku ni orang BERTUAH. Macam2 Allah bagi.

Sepanjang hari anda, anda akan menarik lebih banyak TUAH demi Tuah! Nikmat demi Nikmat.

5. PLAN YOUR DAY

Last but not least rancang hari anda. Tulis satu persatu yang anda nak buat hari ni. Buat to do list. InsyaAllah semua nya berjalan lancar.

Have a nice day. #Share

           -Afnan Rosli-
Exclusive Calligraphy Artist

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...