Tuesday 24 September 2019

Yang salah bila kita lakukan sesuatu tanpa refer semula pada agama, Al-Quran dan sunnah.

sumber : https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10215264005539648&id=1419696174

Affirmation, visualization, positive thinking, positive motivation, meditation, feeling are prayers dan segala term yang digunakan untuk membantu kita menjadi manusia lebih baik itu tidak salah.

Yang Salah bila kita lakukan sesuatu tanpa refer semula pada agama, Al-Quran dan sunnah.

Apa yang mat saleh share untuk achieve impian tu tidak salah bagi mereka sebab mereka non Muslim. Kepercayaan mereka obviously tak sama macam kita. Limitation dan boundaries mereka juga tidak serupa dengan kita as Muslim.

Sebagai contoh meditation. Non Muslim mereka tiada solat. Jadi meditasi menjadi alat penenang dan kebahagiaan buat mereka. Tapi kita orang Islam. Allah dah beri solat. Bila tak tenang, perbaiki solat. Bukan pergi buat meditation.

The best meditation is solat percayalah. Even mat saleh pun ada buat kajian tentang perkara ni. Ramai juga yang convert Islam bila mereka nampak bukti yang nyata Islam adalah agama benar.

Berbalik kepada feeling are prayers. Ini sebenarnya adalah konsep husnuzon yang Allah ajar kita. Sentiasa bersangka baik pada semua manusia dan apa jua situasi yang kita hadapi setiap hari. Husnuzon itu selari dengan apa yang kita cakap, fikir dan rasa. Bukan hanya perasaan.

Kenapa perlu refer mat saleh kalau agama kita dah ajar perkara yang cukup powerful? Kita yakin agama kita agama yang benar bukan? Allah itu satu, hanya satu yang layak disembah tiada Tuhan selain Allah.

Nak menerima ilmu untuk memperbaiki diri ke arah kebaikan tak salah. Tapi cara perlaksanaan itu haruslah berlandaskan Islam, Al-Quran dan sunnah.

Ada yang cakap kalau segala ilmu 'ni' yang buat saya lebih dekat dengan Allah apa salahnya? Tiada salah. Yang salah cuma cara perlaksanaan tuan-tuan dan puan-puan. Asalkan mengikut Islam, Al-Quran dan sunnah tiada salahnya.

Balik pada fitrah. Tak perlu fikir terlalu mendalam. Jangan mudah triggered dengan term yang nampak macam power sedangkan kalau translate bahasa melayu tak ada apa-apa pun.

Seorang guru bertanggungjawab di atas pemahaman anak didiknya. Saya bukan orang yang tinggu ilmu agamanya. Tapi saya pegang saja apa yang dididik dari kecil. Jaga solat, baca Al-Quran, buat kebaikan tanpa saya perlu lakukan perkara yang di luar batas sebagai seorang Islam.

Sentuh pokok, ambil spirit alam itu ajaran barat tuan-tuan dan puan-puan. Tidak salah masuk ke hutan untuk kita mensyukuri keindahan dan merasai energi alam asalkan segala puji-pujian kita kembalikan kepada Allah dan zahirkan melalui ibadah yang Allah ajar dalam Islam. Guna perkataan solat dan ibadah itu lebih mudah memberi pemahaman. Kenapa nak pakai ritual, meditasi dan sebagainya?

Nak mengajar ni tanggungjawab besar. Kalau nak ajar term apa-apa pun pastikan anak-anak didik tidak tersasar.

Subhanallah. Ya Allah. Aku pun banyak kelemahan. Bantu aku sampaikan ilmu mengikut landasanmu ya Allah. Aku akan sentiasa cuba. Tambahkan ilmu yang benar kepadaku ya Allah.

Saya tegur kerana sayang. Kita semua nak masuk syurga sama-sama kan?

Jangan jadikan kebaikan sebagai alasan untuk kita menghalalkan segalanya.

LA HAWLA WALA QUWWATA ILLA BILLAH.

p/s: ini sedikit potongan utk support apa yang saya katakan. Boleh refer pada alim ulamak untuk pemahaman yang lebih baik.

Perjuangkan kebenaran,
Nora Adila

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...