Thursday 15 August 2019

BILA KALI TERAKHIR ANDA GEMBIRA?

BILA KALI TERAKHIR ANDA GEMBIRA?

Bila kali terakhir anda ketawa besar?
Bila kali terakhir anda tersenyum ikhlas?
Bila kali terakhir anda menari dalam hujan sambil menangis kegirangan?

Moment ini sangat mahal bagi kami. Gambar ini, Moment ini Wallahi tak boleh di beli dengan wang ringgit. Sungguh kami akan ingat detik ini sampai mati.

Sebelum gambar ni di ambil, kami puas menangis. Melihat kesempitan dan keperitan hidup mereka di Arakan. Kami baru lepas ziarah rumah-rumah yang paling susah di kampung ini.

Sebelum itu cuaca sangat baik, cerah. Langsung tak ada tanda-tanda nak hujan.

Tapi saat kami melangkah keluar saja dari perkarangan kampung, MasyaAllah terus hujan selebat-lebat nya. 😭

Mula nya saya cuba berlari ke arah Van yang menunggu kami di hujung jalan. Kerana takut basah. Waktu saya berlari itu pulahan kanak-kanak ini berlari bersama kami sambil menjerit Peace For Arakan, Peace For Arakan, Peace For Arakan.

Melihat riak wajah senyuman mereka semua itu berlari bersama kami dalam hujan. Saya decide untuk berhenti berlari, biarkan diri ini basah kuyup, dan kami semua mula menari di tengah hujan ni. MasyaAllah menangis gembira saya. Tak pernah saya segembira ini dalam hidup.

Kami bertiga datang kesini nak bantu mereka. Rupanya bukan mereka yang di bantu. Kami yang di bantu. 😭

Saat anak-anak ini menari, berjoget, bertepuk tangan sambil menyanyi, kami jumpa hati kami. Kami jumpa gembira kami. Kami rasa kasih sayang dalam hati kami. Kami rasa kesyukuran kami.

MasyaAllah, ini manusia yang di isytiharkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sebagai The Most Oppressed People in the world. Kaum yang paling di tindas atas muka bumi.

Dan kami melihat sendiri dengan mata kepala kami. Ini anak-anak yang bapa mereka di sembelih di depan mereka, rumah mereka di bakar di depan mereka, adik beradik mereka di tembak di depan mereka, kakak mereka di rogol di depan mereka. Dan mereka sengaja di biarkan hidup supaya mereka sebarkan perasaan takut dalam kaum mereka.

Ini anak-anak yang tiada langsung access pada pendidikan. Ini anak-anak yang sudah berhari hari tak jumpa makanan. Ni wajah anak-anak yang pakaian pun tak ada. Yang tak ada langsung mainan dan apa saja luxury yang anak-anak kita nikmati.

Tapi, pada Moment ini, kami terkejut. Mereka masih mampu tersenyum, masih mampu menari gembira. Masih lagi mampu menyanyi dan bertepuk tangan, menikmati setiap titisan air hujan ini.

Kami menari, menangis dan tersenyum gembira di bawah hujan lebat ini, seolah olah hati ini di basuh dan di cuci oleh air hujan ni. Rasa seluruh jiwa ini bebas, sebebas-bebasnya. MasyaAllah.

Di kaki kami itu bukan selut, itu adalah air takungan najis lembu dan kerbau. Saat duduk begini pun kami rasa sangat gembira tak terkata. Saya tak pernah terfikir seumur hidup saya, yang saya akan Experience perasaan paling gembira dan bahagia dalam keadaan begini. Wallahi langsung tak pernah terfikir.

I’m very emotional saat menulis status ini. Kerana masih terkenang dan rindu saat ini.

Di mata mereka, 3 orang manusia dari Malaysia ini ibarat Malaikat yang datang membawa harapan. You can see clearly from their eyes. They sparkles ✨ like a diamond in the skies. That they see hope, they see future, they see some light in future just by you being there for them. Ini perasaan yang langsung tak boleh di beli dengan duit.

Soalan saya pada anda. Jika anak-anak ini, manusia paling di tindas atas muka bumi. Hidup terseksa siang dan malam. Masih mampu tersenyum, gembira, bahagia, ketawa begini.

Apa alasan anda untuk hidup dalam stress, terkejar-kejar, anxious, depress, anger, hatred, frustrations and sadness?

Apa alasan anda untuk tidak Bahagia?

Dapat sesuatu?

#Share #PeaceForArakan

-Afnan Rosli-
Be Happy 💖

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...