Thursday 15 August 2019

7 TIPS UNTUK MEMPUNYAI POSITIVE PERSONALITY

7 TIPS UNTUK MEMPUNYAI POSITIVE PERSONALITY:

Since ramai sangat tanya soalan ni, how to have positive personalities, macamana saya nak buat semua orang suka saya, macamana nak always maintain cool and looking good. So, I decided untuk share dengan anda. Here’s some tips for you:

1. POSITIVE SELF TALK:

-Pertama sekali ialah control your inner dialogue. Monologue dalaman anda. Perkataan yang anda guna untuk bercakap dengan diri sendiri, pastikan semua Positive.

Gunakan Affirmations atau Positive statements seperti i love myself, i can do it, i am Confidence, i feel terrific, dan sebagainya.

Psychologist mengatakan 95% of Emotions kita bergantung pada cara kita bercakap dengan diri kita.

2. POSITIVE VISUALISATION:

- Bayangkan ideal life anda, hidup yang cukup sempurna yang anda nak ada. Feel it, live it! Masukkan Emotions dalam visualisation anda.

Ulang tayang life yang ideal anda berulang, ulang, ulang kali dalam minda Sampai body & mind anda percaya perkara itu sudah tercapai.

3. POSITIVE PEOPLE:

- Sentiasa bergaul dengan orang Positive kerana mereka mempengaruhi self talk dan mental self image anda. Very important! (Cari post saya bertajuk mental self image).

4. POSITIVE MENTAL FOOD:

- Sama macam makanan yang kurang berkhasiat beri kesan buruk pada badan anda, begitu juga makanan minda yang kurang berkhasiat akan bagi kesan buruk pada minda anda. Don’t go for low value entertainment.

Sentiasa jamu minda anda dengan ilmu, ideas dan insight yang fresh! Go for high value content. (Baca post saya tentang 7 content di utube yang boleh buat anda makin cerdik)

5. POSITIVE LEARNING & DEVELOPMENT:

- Jim Rohn kata, “Formal education will make you a living. Self education will make you a fortune.”

(Baca post saya tentang bagaimana jadi makin cerdik dan bijak setiap hari.)

6. POSITIVE HEALTH:

- Sama seperti kita jaga mind kita, body kita juga perlu di jaga dengan rapi. It’s interconnected. Eat clean, exercise, and go for a healthy lifestyle.

7. POSITIVE EXPECTATIONS:

- Expectations are self fulfilling prophecy. So, always expect for the best. Train minda anda untuk sentiasa melihat kebaikan, dalam setiap perkara.

Terlalu ramai orang go through Life expecting the worst. Maka itu lah yang terjadi dalam life mereka, kerana itu lah doa dalam minda mereka.

Allah kata, “Aku sebagaimana sangkaan hambaKu, pada Ku.”

So, always maintain a good expectations for life.

Lepas ni dah bersedia jalani hidup dengan Positive Personality?

Belajar sesuatu?

#Share Moga Bermanfaat.

Jemput Follow 👉🏻Afnan Rosli. Saya menulis tentang Motivasi dan Pembangunan Diri setiap hari.

           -Afnan Rosli-
Exclusive Calligraphy Artist

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...