Thursday 20 February 2020

Start moving in the right direction.

Harini dalam dunia serba laju, bahagia itu terasa bagai satu Destinasi yang amat jauh dan susah untuk sampai. 

Walhal bahagia itu bukan satu Destinasi, it’s your natural state of being. Memang manusia itu sepatutnya bahagia sepanjang masa. Tenang dan gembira itu fitrah kita. 

Sedih, keciwa, sakit, marah itu sebagai asam garam penambah rasa dalam cerita kehidupan kita. We do need these emotions every here and there, but not all the time. 

Cara kita didik dan di besarkan buat kita lagi susah nak rasa bahagia. We get impressed by the wrong things and we admire the wrong kind of people, that make us pursuit the wrong things and move into the wrong direction in life. 

Kita kagum dengan perkara yang salah, orang yang salah, sifat yang salah, dan buatkan kita kejar perkara yang salah dan bergerak dalam hidup ke arah yang salah. 

Instead of admiring people with Money, Followers, Degrees and Titles, why not we start to Admire people with Generosity, Humility, Integrity and kindness. 

Instead of admiring people that is soo called ‘successful’ why not we start to admire kind people. Orang-orang yang ada akhlak yang baik, yang layan semua orang sekeliling dengan akhlak yang baik. Yang percakapan mereka lembut, tak ada marah, tak ada maki hamun, tak ada keji mengeji. 

Tak kira setinggi apa pun kejayaan seseorang, bagi saya jika dia tak mampu nak layan ahli keluarganya dengan baik, dan bercakap dengan orang-orang bawah dari mereka dengan akhlak yang baik, mereka tetap tak berjaya.  

Sangat penting untuk pilih dengan teliti siapa idola atau orang yang kita admire dalam hidup. Kerana hidup kita akan mula bergerak ke arah itu. Semacam menetapkan layar kapal, kita tetapkan ke arah yang salah, kapal akan bergerak ke arah yang salah, dan tiba di Destinasi yang salah. 

Angin Kehidupan bertiup pada kita Semua. Angin yang sama. Yang membezakan hidup kita ialah layar yang kita tetapkan. 

Kata Jim Rohn - “it’s the set of the sails, not the direction of the wind that determines which way we will go.”

Once we start seeing successful, luxuries and riches, we start to put our life in these directions. It’s quite hard to find peace, tranquility and love with the life of constant pursuit of these things. Learn to be peaceful and loving along your journey of being successful. 

“You earn a living to live well, not to kill yourself with stress.”

Look at your daily habits and ask yourself if they are causing you to evolve or revolve? Are you moving forward or in circles? 

Most of us just lost in the journey moving in circles year, after year, after year repeating the same experience and story over and over and over again. 

Audit diri, check in which directions are we moving? Adakah arah kehidupan dan layar yang kita tetapkan itu kearah yang betul? 

Are we pursuing the right things or the wrong things? Kalau aku masih kejar perkara ini dan bergerak ke arah ini, how would my life looks like 10 years from now? 

Start moving in the right direction. 

Dapat sesuatu? 

#UpgradeDiri2020

        -Afnan Rosli-
Love, Peace, Happiness

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...