Tuesday 24 September 2019

PENYELEWENGAN WAHYU OLEH SEBAHAGIAN TRAINER

sumber : https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10162379825170652&id=594980651

PENYELEWENGAN WAHYU OLEH SEBAHAGIAN TRAINER

Kenapa kami melawan mereka?

Anda pasti melihat 3-4 hari ini wall-wall FB saya 'semak' dengan perlawanan melawan seorang trainer yang mengajar meditasi dan sebagainya dalam seminarnya, dan dikaitkan isi modulnya dengan New Age Movement. Sekitar awal Ogos lalu saya menulis tulisan bersiri menjawab isu Feeling is Prayer yang merupakan salah satu modul trainer tersebut.

3-4 hari ini menjadi panas kerana kali ini alumni seminarnya yang bangkit berkongsi perkara-perkara yang penuh syubhat yang berlaku dalam program mereka. Untuk pengetahuan anda semua, sebahagian peserta yang membongkar dengan berkongsi isi seminar itu, serta beberapa orang individu yang membongkar isi kandungan seminar itu telah menerima Letter of Demand (LOD) daripada pihak peguam trainer tersebut.

Okey, saya bukan nak bercerita tentang trainer tersebut. Hatta jika trainer tersebut membatalkan semua seminar beliau, bersara, hatta beliau bertaubat sekalipun, perlawanan ini akan diteruskan. Ini kerana penyelewengan kepada Al-Quran merupakan satu aspek yang serius dan berbahaya. Tidak perlu tahu tentang New Age Movement untuk faham kenapa kami menentang trainer-trainer sebegini, dan ideologi yang dibawa. Cukup dengan lihat bagaimana mereka mempergunakan al-Quran. Bagaimana bahayanya apabila mereka dan pengikut mereka sesuka hati menggunakan al-Quran dan al-Hadis tanpa disiplin.

Di bawah adalah beberapa contoh:

1- Salah Tafsir Surah Al-Isra' Ayat 11 Untuk Menyokong Amalan Feeling Is Prayer

وَيَدْعُ الْإِنْسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَيْرِ وَكَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا (11)
Dan manusia berdoa untuk kejahatan sebagaimana ia berdo’a untuk kebaikan. Dan adalah manusia bersifat tergesa-gesa. [Al-Isra':11].

Mereka menggunakan ayat 'manusia berdoa untuk kejahatan' sebagai dalil menunjukkan ia merujuk kepada orang yang hatinya fikir benda negatif, mulut minta kat Allah, tetapi dalam hati fikir negatif. Jadi, apa dalam hati tulah yang makbul.

Sesungguhnya kefahaman mereka jauh daripada apa yang ulama-ulama tafsir terangkan.

Shaikh Al-Sa'di menyebutkan:

وهذا من جهل الإنسان وعجلته حيث يدعو على نفسه وأولاده وماله بالشر عند الغضب ويبادر بذلك الدعاء كما يبادر بالدعاء في الخير،
Ini merupakan daripada kebodohan manusia dan kegopohannya. Dia berdoa keburukan ke atas dirinya, anak-anaknya dan hartanya ketika dia marah. Dia bersegera dengan doa keburukan itu sebagaimana dia bersegera berdoa dengan kebaikan.

Persoalan seterusnya, adakah doa keburukan itu mustajab?

Shaikh al-Sa'di menyatakan:
ولكن الله -بلطفه (1) - يستجيب له في الخير ولا يستجيب له بالشر. { وَلَوْ يُعَجِّلُ اللَّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجَالَهُمْ بِالْخَيْرِ لَقُضِيَ إِلَيْهِمْ أَجَلُهُمْ }
Akan tetapi Allah dengan kehalusanNya, memakbulkan doa yang baik dan tidak memakbulkan doanya yang buruk. Firman Allah:

وَلَوْ يُعَجِّلُ اللَّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجَالَهُمْ بِالْخَيْرِ لَقُضِيَ إِلَيْهِمْ أَجَلُهُمْ فَنَذَرُ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (11)
Dan kalau sekiranya Allah menyegerakan kejahatan bagi manusia seperti permintaan mereka untuk menyegerakan kebaikan, pastilah diakhiri umur mereka. Maka Kami biarkan orang-orang yang tidak mengharapkan pertemuan dengan Kami, bergelimang di dalam kesesatan mereka. [Yunus: 11].

Imam Ibnu Katsir menerangkan tentang ayat surah Yunus di atas:

يخبر تعالى عن حلمه ولطفه بعباده: أنه لا يستجيب لهم إذا دعوا على أنفسهم أو أموالهم أو أولادهم في حال ضجرهم وغضبهم، وأنه يعلم منهم عدم القصد إلى إرادة ذلك، فلهذا لا يستجيب لهم
Allah memberitahu kepada hambaNya tentang kelembutanNya dengan hamba-hambaNya: Dia tidak memakbulkan doa mereka apabila mereka mendoakan keburukan ke atas diri mereka, harta mereka atau anak-anak mereka dalam keadaan mereka sedang marah. Dia mengetahui bahawa sebahagian daripada mereka tidak bermaksud dengan apa yang mereka doakan. Oleh itu, tidak dimakbulkan doa keburukan tersebut.

Akan tetapi janganlah pula suka-suka mendoakan keburukan kepada diri sendiri atau ahli keluarga. Ditakuti ia menepati masa mustajabnya doa lalu ia diterima. Jagalah diri kita ketika dalam keadaan marah daripada mengucapkan kata-kata yang bila dimakbulkan kita akan menyesal kelak.

Daripada Jabir bin Abdillah radiallahu 'anhu:

Seorang lelaki Ansar melaknat untanya. Lalu Rasulullah s.a.w berkata:
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ مَنْ هَذَا اللاَّعِنُ بَعِيرَهُ ‏"‏ ‏.‏ قَالَ أَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ ‏.‏ قَالَ ‏"‏ انْزِلْ عَنْهُ فَلاَ تَصْحَبْنَا بِمَلْعُونٍ

Siapa yang melaknat untanya? Lelaki itu menjawab: Aku wahai Rasulullah. Baginda berkata: Turunlah dari unta itu. Sesungguhnya janganlah bersama kami sesuatu yang dilaknat.

لاَ تَدْعُوا عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَلاَ تَدْعُوا عَلَى أَوْلاَدِكُمْ وَلاَ تَدْعُوا عَلَى أَمْوَالِكُمْ لاَ تُوَافِقُوا مِنَ اللَّهِ سَاعَةً يُسْأَلُ فِيهَا عَطَاءٌ فَيَسْتَجِيبُ لَكُمْ ‏"‏ ‏.‏
Janganlah kamu mendoakan keburukan ke atas diri kamu, anak-anak kamu, dan harta kamu supaya ia tidak menepati waktu di mana doa mustajab, lalu doa itu dimakbulkan ke atas kamu.
[Sahih Muslim, Kitab az-Zuhd, no: 3006].

Imam Ibnu Rajab menyatakan dalam Jami' al-Ulum wa al-Hikam:

فهذا يدلُّ على أنَّه لا يُستجاب جميعُ ما يدعو به الغضبانُ على نفسه وأهله وماله ، والحديثُ دلَّ على أنَّه قد يُستجابُ لمصادفته ساعة إجابة .
Ini menunjukkan bahawa tidak dimakbulkan semua doa keburukan yang didoakan oleh orang yang marah ke atas dirinya, keluarganya, dan hartanya. Manakala hadis itu pula menunjukkan bahawa ia dimakbukan kerana bertepatan dengan waktu mustajabnya doa.

Rujukan:

As-Sa'di, Taisir al-Karim al-Rahman Fi Tafsir al-Kalam al-Mannan
Ibnu Katsir, Tafsir al-Qur'an al-Azhim
Ibnu Rajab, Jami' al-Ulum wa al-Hikam

2- Mengaitkan Peristiwa Isra' dan Mi'raj dengan Astral Travel.

Jawapan:

A- Majoriti ulama Ahlus Sunnah menyatakan bahawa ia berlaku secara fizikal, dan bukan hanya roh nabi s.a.w yang digerakkan pada peristiwa itu.

Ibn Abi Izz al-Hanafiy berkata dalam Sharh Al-Aqidah Al-Tahawiah:

وَمِمَّا يَدُلُّ عَلَى أَنَّ الْإِسْرَاءَ بِجَسَدِهِ فِي الْيَقَظَةِ، قَوْلُهُ تَعَالَى: {سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى}(3). وَالْعَبْدُ عِبَارَةٌ عَنْ مَجْمُوعِ الْجَسَدِ وَالرُّوحِ، كَمَا أَنَّ الْإِنْسَانَ اسْمٌ لِمَجْمُوعِ الْجَسَدِ وَالرُّوحِ، هَذَا هُوَ الْمَعْرُوفُ عِنْدَ الْإِطْلَاقِ، وَهُوَ الصَّحِيحُ. فَيَكُونُ الْإِسْرَاءُ بِهَذَا الْمَجْمُوعِ
Antara dalil yang menunjukkan bahawa Isra' berlaku dengan jasadnya ketika jaga ialah firman Allah: ((Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidilharam (di Mekah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin),)). Perkataan عَبْدُ hamba merupakan ibarat kepada gabungan jasad dan roh. Sebagaimana insan merupakan kata nama bagi gabungan jasad dan roh. Ini adalah merupakan perkara yang diketahui, dan inilah yang sahih. Oleh itu Isra' berlaku dengan gabungan jasad dan roh.

B- Jika diambil kira pendapat minoriti yang menyatakan roh sahaja pun, ia tiada kaitan dengan teori Astral Travel. Ini kerana peristiwa ini adalah sebahagian mukjizat, dan bukannya nabi s.a.w memperolehinya dengan usaha baginda.

Rujukan:
Ibn Abi Izz al-Hanafiy, Sharh Al-Aqidah At-Tahawiyah
Islam's perspective on 'astral projection', https://www.islamweb.net/en/fatwa/198805/islams-perspective-on-astral-projection
The Mi'raaj: physical or spiritual?, https://www.islamweb.net/en/fatwa/83413/the-miraaj-physical-or-spiritual

3- Mengaitkan Astral Travel dengan kisah Maryam

Jawapan:
وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيًّا (16) فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا (17) قَالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيًّا (18)
Kemudian Mariam membuat dinding untuk melindungi dirinya dari mereka maka Kami hantarkan kepadanya: Roh dari kami lalu dia menyamar diri kepadanya sebagai seorang lelaki yang sempurna bentuk kejadiannya. (17) Mariam berkata: Sesungguhnya aku berlindung kepada (Allah) Ar-Rahman daripada (gangguan) mu kalaulah engkau seorang yang bertakwa. (18)

Roh dalam ayat di atas tiada kaitan dengan Astral Travel. Sebaliknya Roh yang berjumpa dengan Maryam dalam bentuk manusia itu adalah malaikat Jibril. Inilah sebagaimana yang ditafsirkan oleh Qatadah, Wahab bin Munabbih, Ibn Juraij dan lain-lain.

Ini selari dengan dalil-dalil lain yang turut menggunakan perkataan roh.

نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ (193) عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ (194)
Ia dibawa turun oleh malaikat Jibril yang amanah. (193) Ke dalam hatimu, supaya engkau (wahai Muhammad) menjadi seorang dari pemberi-pemberi ajaran dan amaran (kepada umat manusia). (194) [Al-Shu'ara': 193-194].

Terdapat pendapat menyatakan bahawa ia adalah roh Nabi Isa a.s, akan tetapi Al-Imam Ibnu Katsir menyatakan ia pendapat yang munkar, dan seolah-olah daripada Israiliyyat.

Rujuk:
At-Tabari, Jami' al-Bayan Fi Ta'wil Al-Quran
Ibn Katsir, Tafsir al-Quran al-Azhim

4- Living In Abundance

Ia cuba dikaitkan dengan satu peristiwa yang hakikatnya adalah satu mukjizat yang dikurniakan kepada Nabi s.a.w

أَخْبَرَنَا سَعِيدُ بْنُ مِينَاءَ، قَالَ سَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ لَمَّا حُفِرَ الْخَنْدَقُ رَأَيْتُ بِالنَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم خَمَصًا شَدِيدًا، فَانْكَفَأْتُ إِلَى امْرَأَتِي فَقُلْتُ هَلْ عِنْدَكِ شَىْءٌ فَإِنِّي رَأَيْتُ بِرَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم خَمَصًا شَدِيدًا‏.‏
Jabir bin Abdullah r.a berkata: Ketika menggali parit di perang khandaq, aku melihat Rasulullah s.a.w  dalam keadaan sangat lapar, maka aku pergi kepada isteriku dan berkata kepadanya: “Adakah engkau mempunyai sesuatu? Ini kerana aku melihat Rasulullah s.a.w dalam keadaan sangat lapar”.

فَأَخْرَجَتْ إِلَىَّ جِرَابًا فِيهِ صَاعٌ مِنْ شَعِيرٍ، وَلَنَا بُهَيْمَةٌ دَاجِنٌ فَذَبَحْتُهَا، وَطَحَنَتِ الشَّعِيرَ فَفَرَغَتْ إِلَى فَرَاغِي، وَقَطَّعْتُهَا فِي بُرْمَتِهَا، ثُمَّ وَلَّيْتُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَقَالَتْ لاَ تَفْضَحْنِي بِرَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَبِمَنْ مَعَهُ‏.‏
Isteriku mengeluarkan karung kulit yang di dalamnya terdapat segantang gandum. Kami mempunyai seekor kambing kecil. Akupun menyembelih kambing itu sementara isteriku mengadun tepung (membuat roti). Dia pun menyelesaikan kerjanya dan aku pula menyelesaikan pekerjaanku. Lalu aku memotong-motongnya ke dalam periuk, kemudian aku kembali kepada Rasulullah s.a.w. Isteriku berkata: “Jangan membuat aku malu di hadapan Rasulullah s.a.w dan para sahabatnya”.

فَجِئْتُهُ فَسَارَرْتُهُ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ ذَبَحْنَا بُهَيْمَةً لَنَا وَطَحَنَّا صَاعًا مِنْ شَعِيرٍ كَانَ عِنْدَنَا، فَتَعَالَ أَنْتَ وَنَفَرٌ مَعَكَ‏.‏
Akupun menemui baginda dan berbisik kepada baginda, aku berkata: “Wahai Rasulullah, kami sudah menyembelih seekor kambing kecil dan mengadun segantang gandum milik kami. Jadi, jemputlah engkau dan beberapa sahabatmu datang”.

فَصَاحَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ ‏"‏ يَا أَهْلَ الْخَنْدَقِ، إِنَّ جَابِرًا قَدْ صَنَعَ سُورًا فَحَىَّ هَلاً بِكُمْ ‏"‏‏.‏
Maka Rasulullah s.a.w pun berseru: "Wahai para penggali parit, sesungguhnya Jabir sudah menyiapkan hidangan. Marilah segera, kalian semua!"

فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ لاَ تُنْزِلُنَّ بُرْمَتَكُمْ، وَلاَ تَخْبِزُنَّ عَجِينَكُمْ حَتَّى أَجِيءَ ‏"‏‏.‏
Kemudian Rasulullah s.a.w berkata: "Jangan turunkan periuk dan adunan kalian sampai aku datang.’

فَجِئْتُ وَجَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقْدُمُ النَّاسَ حَتَّى جِئْتُ امْرَأَتِي، فَقَالَتْ بِكَ وَبِكَ‏.‏ فَقُلْتُ قَدْ فَعَلْتُ الَّذِي قُلْتِ‏.‏
Akupun pulang dan datanglah Rasulullah s.a.w mendahului kaum muslimin sehingga aku menemui isteriku. Isteriku berkata: "Ini semua salah kamu, ini semua salah kamu". Aku menjawab: "Aku hanya melakukan apa yang kamu sebut tadi".

فَأَخْرَجَتْ لَهُ عَجِينًا، فَبَصَقَ فِيهِ وَبَارَكَ، ثُمَّ عَمَدَ إِلَى بُرْمَتِنَا فَبَصَقَ وَبَارَكَ
Lalu dia pun mengeluarkan adunan tersebut dan menyerahkannya kepada Rasulullah s.a.w. Baginda pun meludahnya dan mendoakan keberkatan ke atasnya, kemudian baginda pergi ke periuk kami, lalu meludahi dan mendoakan keberkatan padanya.

ثُمَّ قَالَ ‏"‏ ادْعُ خَابِزَةً فَلْتَخْبِزْ مَعِي وَاقْدَحِي مِنْ بُرْمَتِكُمْ وَلاَ تُنْزِلُوهَا‏"‏، ‏
Kemudian baginda berkata: "Panggil si pembuat roti agar dia buat roti bersamaku dan cedoklah daripada periuk kalian, tetapi jangan diturunkan periuk itu".

وَهُمْ أَلْفٌ، فَأُقْسِمُ بِاللَّهِ لَقَدْ أَكَلُوا حَتَّى تَرَكُوهُ وَانْحَرَفُوا، وَإِنَّ بُرْمَتَنَا لَتَغِطُّ كَمَا هِيَ، وَإِنَّ عَجِينَنَا لَيُخْبَزُ كَمَا هُوَ‏.
Mereka ketika itu berjumlah seribu orang. Aku bersumpah demi Allah, semuanya makan sampai mereka tinggalkan dan mereka pulang, sementara periuk kami masih penuh seperti asalnya dan begitu jua adunan tadi".
[Sahih al-Bukhari, Kitab al-Maghazi, no: 4102].

Imam an-Nawawi dalam Syarah Sahih Muslim menyatakan bahawa pada hadis ini terdapat 2 petanda kenabian:

1- Makanan yang sedikit menjadi banyak.
2- Nabi s.a.w mengetahui bahawa makanan yang sedikit itu cukup untuk ramai orang, sebab itu baginda memanggil sahabat yang ramai untuk turut makan.

Imam Ibnu Hajar jua dalam Fathul Bari jua menyatakan bahawa ia termasuk Dalail an-Nubuwwah, sebagaimana riwayat-riwayat lain yang menunjukkan makanan menjadi banyak.

Al-Shaikh Faisal An-Najdiy menyatakan dalam Tathriz Riyadussolihin bahawa ini adalah mukjizat nabi s.a.w

Rujukan:

An-Nawawi, Sharh Sahih Muslim
Ibn Hajar, Fathul Bari
An-Najdiy, Tathriz Riyadussolihin

Hadis ini merupakan petunjuk kenabian nabi s.a.w atau dengan erti lain mukjizat. Menjadikan ia sebagai contoh untuk 'Living in Abundance' merupakan satu penyalahgunaan hadis.

Nampak, koleksi salah guna al-Quran dan al-Hadis. Bukan daripada seorang trainer sahaja, sebaliknya ramai.

Semoga Allah memberi kita hidayah.

#MMMR

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...