Tuesday 24 September 2019

MEDITASI NEW AGE: mengasingkan, mengosongkan.

sumber : https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3114811621878963&id=100000504674719

Saya duk perasan sejak lama dah ramai yang terjebak dalam ilmu meditasi spiritual ala hindu/buddha/new age merasakan meditasi dan solat/doa adalah sama.

Katanya kita asingkan  diri daripada dunia supaya kita dapat berhubung dengan Allah.
.

Kata kuncinya pada pendapat saya ialah:

SOLAT : "berhubung" dengan Allah.
MEDITASI NEW AGE: mengasingkan, mengosongkan.

Dalam solat, kita berada dalam kesedaran sepenuhnya, dalam meditasi kita..eh..pengamal merendahkan tahap kesedaran supaya dalam.keadaan kekosongan. Bezar besar tu. Macam mana kita nak berhubung kalau kita "kosongkan" supaya ZEN?

Saya petik kata-kata cik puan kaunselor Ayat Ibrahim (degree dietetik,master councelling, student phd education- counselling, avid student of al-Quran)

"Mindfulness dan meditasi dua perkara jauh berbeza.

Mindfulness nak bagi masuk ke world of senses . Dunia sedar. Dunia pancaindera. Sedar nampak apa, sedar hidu apa. Sedar rasa apa. Masuk ke dunia sedar. Tujuan mindfulness antaranya adalah supaya kita ada kapasiti buat keputusan based on logic sense and valus. Bagi ruang untuk kita pause sekejap sebelum melulu ikut emosi/nafsu.

So penggunaan mindfulness untuk orang gemuk adalah supaya dia sempat pause dulu, sebelum fikir nak minum air manis atau air kosong.

Penggunaan mindfulness utk orang ketagih pornografi adalah supaya dia sempat pause dulu sebelum fikir nak klik laman-laman tak elok atau buat benda lain.

Memang salah satu kaedah mindfulness adalah dengan fokus kepada breathing. Nampak macam teknik meditasi kan? Tapi tujuan berbeza.

Breathing dalam mindfulness adalah untuk tingkatkan kesedaran. Tak larut dalam world of mind. Kembali ke world of senses.

Breathing dalam meditasi memang tujuan nak turunkan tahap kesedaran supaya masuk dalam subconscious state of mind.

so mindfulness and meditation memang dua perkara berbeza"

.
.

Baiklah..👆 begitulah penjelasan mereka yang mengikuti tertib ilmu. Sangat layak berbicara soal ini ma sha Allah la quwwata illa billah.

.
Saya percaya, dalam Islam..perkataan paling sesuai untuk menjelaskan perkataan being MINDFUL BUKANLAH MEDITASI..tetapi...

"BERTAFAKUR".

.
Maka bertafakurlah wahai saudara muslimku sekalian..ingatlah peringatan daripada Allah dengan janjiNya yang pasti.

Wallahua'lam

.
.

Hafiz Sulaiman,
-Pejuang Kesihatan.

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...