Friday 27 September 2019

ACCEPTING OURSELF TOTALLY

Kita selalu dengar orang cakap, saya nak cari orang yang boleh terima saya seadanya. Boleh terima segala kekurangan dan kelemahan saya.

Tapi pernah tak kita tanya diri kita, adakah kita sendiri terima kekurangan dan kelemahan diri kita sendiri?

Pagi ni saya nak share sikit tentang ACCEPTING OURSELF TOTALLY dan berdamai dengan diri kita sendiri.

Kita semua ada sisi gelap. Sisi di mana kita taknak orang tahu. Di mana kita sendiri nak marah dengan diri kita. Kita sendiri malu dengan diri kita. Kita sendiri rasa benci pada diri kita.

Mungkin kisah silam kita, mungkin cerita jatuh kita, mungkin kelemahan dalaman kita, mungkin kekurangan fizikal kita. What ever it is. I don’t know. Setiap kita ada sisi gelap yang berbeza.

Saya juga ada zaman saya jatuh teruk, zaman saya buat keputusan bodoh, zaman saya kena khianat, zaman yang memalukan. Dan semua zaman ini memang perit nak lalui. Period ini adalah period yang penuh dengan kesakitan.

Anda mungkin sedang sakit, mungkin sedang depress, mungkin sedang lost. What ever difficulties yang anda ada sekarang. Trust me. Itu semua akan berakhir tak lama lagi. Nothing last forever.

Pain is good. We do need pain to grow. No pain, no gain.

EVERY PAIN GIVES A LESSON. EVERY LESSON CHANGES A PERSON.

But, sufferings is bad. Sufferings ni datang bila kita pegang terlalu lama. Hold pain long enough. It becomes sufferings. So, dalam life ni kita kena embraces pain. Because with every pain, theres a lesson, and every lesson changes a person.

Embrace pain, but don’t hold it. Kita kena terima diri kita seadanya. Terima segala kisah hitam kita, kisah silam kita. Tragedy yang berlaku pada kita. Segala kesakitan yang kita pernah lalui. Itu semua kita terima dan ambil sebagai satu kelebihan.

Kekurangan dan kelemahan ni lah yang buat kita unik. Yang buat kita siapa diri kita. Saya ingat lagi, dulu saya selalu malu nak bercakap di depan. Sebab setiap kali saya bercakap, i will get emotional. Saya akan nangis tak pasal-pasal.

But now. That very kelemahan yang saya sangat malu itu lah yang jadi kelebihan saya. Orang datang dari seluruh dunia nak dengar Afnan cakap, pastu nak nangis sama-sama.

Dulu saya malu nak senyum nampak gigi. Sebab saya rasa gigi saya ni terabur, tak tersusun. Tak cantik macam orang lain. But once i decided to accept it as my uniqueness. MasyaAllah confident lain macam aku selfie sekarang. 😂

So, accept diri anda seadanya. Mungkin anda malu dengan bentuk badan anda sekarang, mungkin anda malu dengan kulit anda sekarang, mungkin anda malu dengan career anda sekarang.

Terima semua seadanya. Be Happy and Love Yourself. When you love yourself, the whole world will love you.

Kita terlalu pandang sadness ni sebagai suatu yang buruk. Kesakitan itu sebagai sesuatu yang buruk. No. There’s always the opposite. It’s called the law of polarity. Setiap perkara ada lawan nya.

Tanpa kesedihan, mana mungkin kita faham ada itu gembira. Mana mungkin kita boleh rasa nikmat gembira tanpa kesedihan.

Tanpa gelap, mana mungkin kita rasa nikmat terang. Kalau kita lahir-lahir terus terang sepanjang hayat kita. Tak pernah tahu apa itu gelap. Maka terang itu tak jadi nikmat. Terang hanya jadi nikmat bila kita pernah rasa gelap.

Begitu lah hidup. Berjaya itu hanya nikmat bila pernah rasa susah. Tanpa susah mana mungkin kita tahu apa itu senang.

Terima diri anda seadanya. Jangan pegang kesakitan terlalu lama, nanti ia jadi penyeksaan. Setiap kelemahan dan kekurangan itu lah yang jadikan diri kita unik.

Dapat sesuatu?
#SHARE

-Afnan Rosli-
Be Happy 💖

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...