Thursday 15 August 2019

BEING IN THE PRESENT MOMENT

DEMI MASA,

Kita semua tahu manusia ialah satu Makhluk Yang Emotional Driven. Kita bertindak, bergaul, dan berinteraksi based on Emotions kita.

Harini saya nak sentuh tentang,

“BEING IN THE PRESENT MOMENT.”

Satu satu nya masa yang kita ada sebenar-benarnya ialah Here & Now. Saat ni, masa ni, waktu ni. Itu saja masa yang kita ada. Kita sudah tak miliki masa lepas kita, dan kita juga belum berjumpa masa depan kita.

Masa depan kita akan datang pada kita sebagai Here & Now juga eventually.

Now, nak tahu tak kenapa Kebanyakkan Manusia tak jumpa Bahagia? Sebab mereka tak hidup pada saat Present Moment. Most of the time dalam hidup kita seharian, kita samaada hidup di masa lalu (past) or masa depan kita (future).

Mari saya jelaskan.

PAST atau Masa lalu ni, Sifat Emotions dia ialah, Marah, Geram, Keciwa, Sedih, Rindu dan sebagainya. Even memories tu memory yang Happy pun, dia akan datang pada kita sebagai Emotions Rindu, Sayuu, Sedih.

Dia buat kita dalam mood Sayu dan terkenang kenang.

FUTURE pula, atau Masa Depan ni, Emotions dia ialah, Anxiety, Risau, Takut, Berdebar, Resah, Cuak dan sebagainya.

Dia buat kita selalu risau, Macamana nak bayar bill bulan ni, macamna kalau dia tak suka aku, patut ke aku buat macamni, patut ke aku jadi macamtu. Dia sentiasa buat kita berdebar dan tak senang duduk. Sentiasa risau.

PRESENT MOMENT pula, atau Masa SEKARANG. Dia tiada Emotions Negative. Apa yang ada hanya Positive Emotions. Love, Happiness, Joy, Bliss, Grateful dan sebagainya.

Bila kita betul2 wujud pada Present Moment setiap saat, setiap waktu. Masa tu baru kita akan rasa Bahagia se Bahagia nya.

PAST & FUTURE ni, dia Merompak, KEBAHAGIAAN saat HERE & NOW kita. Dengan cara bawa Emotions risau, takut, geram, marah, sedih dan sebagainya pada saat sekarang.

Walhal saat sekarang Emotions tu tak wujud.

Masalahnya, Emotions ni, dia silih berganti dalam diri kita. Kadang kita fikir pasal future, kadang kita fikir pasal past. Tengah-tengah buat kerja tiba-tibe terfikir, macamana nak balik rumah petang nanti, takut jalan jam, tiba-tiba terfikir gaduh ngan suami pagi tadi.

Kena belajar untuk sentiasa hidup pada Present Moment.

Saya bagi contoh ye. Pernah tak, kita dengar lagu, tiba-tiba out of sudden, lirik lagu tu, kita faham satu per satu. Setiap patah perkataan macam kena gila dengan jiwa kita. Padahal lagu tu, kita dah dengar beratus kali dah. Sebelum-sebelum ni tak pernah pun faham. Just enjoy the music. Once kita Present Moment. Kita understand the lirik pula. Dan Nikmat layan lagu tu, jadi lain macam. Pernah kan?

Satu lagi contoh. Antara saat paling best ialah waktu buang air besar dan waktu mandi atau Shower kan?

Kenapa? Sebab saat tu, kita wujud di Present Moment. Kita just menikmati saat itu. Waktu tu, tak ada orang, tak ada phone. Waktu tu, kita dengan diri kita saja. Just be Present. Thats why kalau kita enjoy saat tu. Nikmat dia lain macam betul!

Phone adalah benda yang sangat bahaya. Once kita buka je social media. Dia buat kita Escape the Moment, dan dia mixed up Past & Future kita. Sebab tu setiap kali lepas main FB kita akan drain gila, rasa penat gila.

Cuba bayangkan kalau kita boleh kawal, untuk sentiasa wujud pada Present Moment. Hidup kita akan jadi totally Amazing.

Sebab tu, Allah kata “Dan DEMI MASA, Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian.”

Because we either living in the past, or the future. Never we live in the Present. HERE & NOW.

Belajar Sesuatu? #Share

          -Afnan Rosli-
Exclusive Calligraphy Artist

No comments:

Post a Comment

HIDUP JADI LEBIH TERKAWAL?

Kenapa ada orang deactivated Facebook??? kerana mereka percaya ia dapat tingkatkan vibration. Yes! sebab antaranya ialah untuk HIDUP JADI LE...